وبلاگ الو بانوان

نشستن صحیح برای بیرون زدگی دیسک کمر

نشستن صحیح برای بیرون زدگی دیسک کمر
ما زمان زیادی را در روز در حالت نشسته به سر می‌بریم. این حالت اگر اشتباه باشد، قطعا باعث تشدید دیسک کمر می‌شود. فتق دیسک بین مهره‌ای، می‌تواند در هر مهره ستون فقرات، از گردن تا کمر، رخ دهد و معمولاً این مشکل در نتیجه‌ی آسیب وارده به کمر، بلند کردن جسم سنگین یا خوابیدن در وضعیت نامناسب به وجود می‌آید. در موارد خفیف شما هیچ علامتی ندارید، اما در موارد خاص‌تر احتمالاً دردی را احساس خواهید کرد که در امتداد باسن و پاها منتشر می‌شود. گزگز، بی حسی و احساس ضعف نیز می‌تواند همراه با فتق دیسک باشد
کسانی که فتق دیسک بین مهره‌ای، یا همان به عبارت ساده (دیسک کمر) دارند باید غیر از حرکات اصلاحی یک سری احتیاط‌ها و ملاحظات در فعالیت‌های روزمره‌ی خود داشته باشند. مثلا نشستن یا خوابیدن به شیوه صحیح. اما طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر کدام است؟ شاید شما هم حس کرده باشید که حین نشستن یا دراز کشیدن در وضعیت‌های خاصی دردتان شدید می‌شود. با این حال، نشستن به شیوه صحیح می‌تواند فشار روی ستون مهره‌ها را کاهش دهد و ناراحتی شما را به میزان قابل توجهی کم کند.
باتوجه به وضعیت شما از ارتوپد و فیزیوتراپ‌تان بخواهید که بهترین حالت‌های نشستن و خوابیدن را به شما توضیح دهد، الوبانوان بهترین پزشک و متخصص ارتوپد و مراکز فیزیوتراپی را به شما پیشنهاد کرده تا بتوانید زیر نظر پزشک مربوطه بهترین پیشنهادها به شما داده شود؛ اما به صورت کلی این موارد را به منظور درست نشستن برای دیسک کمر هرگز فراموش نکنید
!
1.
نباید بیش از حد طولانی در حالت نشسته باشید، باید هر ساعت با حرکات کششی به کمر خود استراحت دهید.
2.
وضعیت کمر شما باید صاف و خنثی باشد، به هیچ وجه خم نشوید یا پشت کمرتان را بیش از حد گود نکنید.
3.
وضعیت گردن و شانه‌ها هم خنثی باشد؛ به این معنا که گردن‌تان جلو نیاید یا شانه‌های‌تان افتاده نشود.
4.
به پشت تکیه دهید و پشتی‌‌تان نرم و ثابت باشد که کمرتان به راحتی بتواند به آن تکیه کند.
6.
پاهای شما هم باید بتوانند هنگام نشستن به راحتی زمین را لمس کنند تا وضعیت نشستن استانداردی داشته باشید.
همان‌طور که گفتیم نشستن طولانی مدت برای افراد مبتلا به فتق دیسک اصلا مناسب نیست. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌شود هر 20 دقیقه یک‌بار بلند شوید و کمی تحرک و حرکات کششی داشته باشید؛ یا ارتفاع میز را طوی تنظیم کنید که بایستید. اما اگر مجبورید بنشینید، توجه کنید که صندلی شما استاندارد و ایمن باشد. اگر لازم است برای محل کارتان صندلی جدا بگیرید. صندلی شما باید ارتفاع استاندارد و مناسب قد شما داشته باشد. همیشه به پشتی صندلی تکیه دهید، صاف بنشینید و خم نشوید (که باعث کشیدگی رباط‌های ستون فقرات و تشدید فتق دیسک می‌شود). زانوهای شما باید هم‌سطح ران‌هایتان باشد (نه رو به پایین). صندلی باید در ارتفاعی باشد که به شما اجازه دهد پاهایتان به زمین برسد نه اینکه آویزان باشد یا خم شود. اگر ارتفاع بلند است حتما زیرپایی استفاده کنید.
معرفی تمرینات مناسب برای افرادی که دیسک کمر دارند
1. تمرینات هوازی ملایم 2. تمرینات تقویت عضلات میان تنه 3.تمرینات کششی و انعطافی
اگر شما دیسک کمر دارید، علاوه بر ملاحظات کلی مثلِ بلند نکردن جسم سنگین و انجام ندادن کارهای پرفشار، باید در موارد دیگری مثل نشستن هم نکات مختلفی را در نظر بگیرید. درست نشستن برای دیسک کمر اهمیت زیادی دارد؛ چراکه خیلی از اوقات ما در این حالت هستیم و اگر اشتباه و غلط بنشینیم، آسیب بیشتری خواهیم دید.

مقالات مرتبط