وبلاگ الو بانوان

رژیم غذایی سالم برای داشتن یک بدن سالم

رژیم غذایی سالم برای داشتن یک بدن سالم
رژیم غذایی سالم تاثیر زیادی در سلامتی و کیفیت زندگی‌تان دارد. تغذیه سالم آن‌قدرها هم پیچیده نیست و به سادگی می‌شود به آن دست یافت. اما تعداد زیاد رژیم‌ها با اسامی عجیب، باعث شده که بیشتر مردم دچار سردرگمی شوند. یک مشکل دیگر آن است که مدهای مختلف در مورد رژیم، باعث شده که تمرکز مردم از مصرف متعادل ریزمغذی و درشت‌مغذی‌ها به سمت ایجاد کمبود کالری و کاهش وزن جلب شود.
مطالعات مختلفی وجود دارند که به ارتباط بیماری‌های جدی با تغذیه نامناسب را نشان می‌دهند. تغییراتی کوچک در نوع تغذیه می‌تواند به شکل چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده مثل سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. بنابراین اگر قصد تمرین یا ورزش دارید، بهتر است کار را با اصلاح رژیم غذایی شروع کنید. رژیم غذایی سالم فقط بر چربی و عضلات شما اثر نمی‌گذارد. بلکه باعث می‌شود تمام سلول‌های شما از منافع تغذیه بهره ببرند. به این ترتیب تغذیه اصولی از عملکرد مغز گرفته تا عملکرد عضلاتتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر قصد تمرین یا ورزش دارید، بهتر است کار را با اصلاح رژیم غذایی شروع کنید. چرا که غذای سالم عملکرد بدنی شما را هم بهبود می‌بخشد
.
هیچ‌کس نمی‌گوید که شما هرگز نباید چیپس، پفک، شیرینی و پیتزا بخورید. اما مهم است که 80 تا 90 درصد غذای مصرفی روزانه شما، غذای واقعی باشد
. غذای کامل غذایی است که فراوری نشده و طبیعی است و از مواد اولیه تازه حاصل می‌شود. تعریفی که شباهتی به فست‌فود و غذاهای بسته‌بندی ندارد. در این غذاها نسبت (تراکم ارزش‌غذایی، کالری) عدد بزرگ‌تری است. ارزش غذایی شامل ترکیب مناسبی از ریز و درشت‌مغذی‌ها می‌شود. در بدترین حالت، در غذاهای بسته‌بندی نسبت تراکم ارزش‌غذایی، کالری برابر با صفر است. یعنی بدون وجود ارزش غذایی، تنها کالری دارند. به این کالری به اصلاح کالری خالی یا empty calories می‌گویند. برای این که با این غذاها احساس سیری کنید، باید غذای بیشتری بخورید. در نتیجه کالری زیاد، چاقی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
چه بخوریم؟
سوال بیشتر مردم در این نقطه این است که خیلی خب، حالا چه بخوریم؟

ما به شما می‌گوییم چه بخورید ولی این برای هرکس متفاوت است.
سبزیجات، میوه‌ها، گوشت و ماهی، آجیل، تخم مرغ‌ها، لبنیات، نان سالم، سبزی و ادویه
حال با غذاهایی که هرگز نباید بخوریم آشنا می‌شویم:
کالری مایع، شیرینی، آرد سفید، کره گیاهی
اگر غذای کامل و سالم بخورید، پرخوری بسیار دشوارتر می‌شود. شما می‌توانید یک ظرف پر پاپ کرن بخورید. اما خوردن همین حجم سالاد، با وجود کالری کم‌تر، دشوار است. در غذاهای پرپروتئین، پرخوری باز هم دشوارتر می‌شود. برای کسانی که اضافه وزن دارند، کاهش حجم غذا به صورت چشمی مفید نیست. ممکن است بشقاب شما کوچک‌تر اما کالری غذا بیشتر و نسبت پروتئین به چربی و قند پایین‌تر بیاید.
با این وجود تکنیک‌های برای کنترل حجم غذا وجود دارد: ریزخواری را کنار بگذارید و تنها زمانی غذا بخورید که واقعا گرسنه هستید. وقتی غذایتان تمام شد، به‌خاطر خوشمزه بودن غذا، دوباره بشقاب خود را پر نکنید. نوشابه، دوغ و ماالشعیر کالری دارند و مصرف آن‌ها ساده است. سعی کنید با غذای خود آب بخورید. آب گازردار بدون قند یا افزودن کمی لیموی تازه به آب، انتخابی عاقلانه است. پای ظرف بزرگ آجیل ننشینید. یک مقدار مشخص آجیل بردارید و خود را به همان مقدار محدود کنید
.
مطالب گفته شده تعدادی از بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بود ولی ما به خوبی می‌دانیم برای آنکه بهتر بدن خود را بشناسیم و آزمایشات لازم در خصوص رعایت رژیم غذایی رعایت کرده تا به رژیم غذایی ناسالم به بدنمان صدمه‌ای وارد نکند؛ بهتر است، زیر نظر پزشک تغذیه بوده و به گفته‌های ایشان عمل کنیم.
سایت
الوبانوان با ارائه لیست کاملی از پزشک‌ها و کارشناسان تغذیه به ما کمک کرده تا به نزدیک‌ترین مرکز طبق لوکیشنمان رجوع کرده و کلیه خدمات بهره‌مند شوید.

مقالات مرتبط