وبلاگ الو بانوان

تاثیر تغذیه بر خواب کودک

تاثیر تغذیه بر خواب کودک
بعضی از کودکان عادت دارند هنگام خواب غذا بخورند، اما خوردن برخی خوراکی‌ها ممکم است باعث اختلال در زمان خواب کودک شما شود. البته برخی از خوراکی‌ها هنگام خواب نه تنها مضر نیست، بلکه باعث می‌شود خواب مفید و باکیفیت داشته باشند.
شما به عنوان والدین بهتر است با مواردی که قبل از خواب کودک برای او مفید یا مضر هستند، آشنا شوید تا بتوانید وعده‌ای به فرزندتان بدهید که نه تنها بی‌خواب نشود، بلکه یک خواب راحت را تجربه کند.
ابتدا از مواردی شروع می‌کنیم که بهتر است کودک قبل از خواب آن‌ها را نخورد. احتمالا می‌دانید که هر نوع خوردنی که کافئین دارد نباید شب‌ها به کودک بدهیم، از جمله خوراکی‌های کافئین‌دار می‌توان به شکلات اشاره کرد. اغلب والدین براین باور هستند که قهوه تنها خوردنی‌ای است که کافئین دارد، اما شکلات‌ها هم دارای کافئین هستند.
همچنین تمام خوراکی‌ها دارا قند نیز نظیر نوشابه، آبمیوه‌های شیرین، آبنبات و غذاهای سرخ کردنی که هضم این نوع غذاهای روغنی طول می‌کشد مناسب نیست.
همچنین ممکن است کودک شما عادت داشته باشد که شب‌ها میوه بخورد و شما هم چون میوه خوردنی مفیدی است، با این موضوع مخالفت نکنید. در حالی که خوردن کمی میوه اشکالی ندارد، اما زیاده‌روی در مصرف آن یا خوردن میوه خشک و کمپوت برای خواب او ضرر دارد و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. بهتر است شب‌ها این موارد را به او ندهید و میوه تازه هم توصیه می‌کنیم که چند ساعت قبل از خواب مصرف شود.
در اینجا به سراغ معرفی مواد غذایی می‌رویم که به کودکان کمک می‌کنند، بهتر بخوابند. اگر کودک شما عادت دارد که قبل از خواب از شما درخواست غذا کنند، بهتر است سراغ گزینه‌هایی بروید که ملاتین دارد، زیرا این خوراکی خواب آور هستند. همچنین خوراکی‌های حاوی سروتونین نیز باعث ایجاد احساس خوب در فرزند شما می‌شود. حتما به ارزش غذایی خوردنی نیز توجه کنید که ارزش غذایی بالای داشته باشد، زیرا این نوع خوردنی‌ها به بهبود خواب کمک می‌کنند. در ادامه با چند خوراکی خواب آور برای کودکان آشنا می‌شویم که هم گرسنگی او را برطرف می‌کنند و هم باعث خواب راحت می‌شوند.
میوه‌های مناسب قبل از خواب
خوردن برخی میوه‌ها قبل از خواب برای کودک شما خوب است؛ البته به شرطی که بیش از حد نباشد. از جمله این میوه‌ها می‌توان به موز اشاره کرد. این میوه منبع عالی پتاسیم است و به خواب بهتر کمک می‌کند. همچنین کیوی نیز سروتونین دارد و خوردن آن باعث خواب راحت‌تر فرزند شما می‌شود. از دیگر میوه‌هایی که گزینه‌های مناسبی هستند می‌توان به گیلاس و توت فرنگی اشاره کرد که منبع ملاتونین و ویتامین b6 محسوب می‌شوند.
خوراکی‌های آرامبخش
خوارکی‌های آرامبخش نظیر پسته، آجیل، پنیر، بیسکوئیت کراکر و جو دوسر می‌توان اشاره کرد؛ همچنین تخم مرغ به دلیل داشتن تریپتوفان نیز گزینه مناسبی است. اگر هم کودک شما دوست دارد قبل از خواب نوشیدنی بنوشد، توصیه می‌کنیم سراغ شیر موز یا چای بابونه بروید
.
ممکن است کودک شما بهانه بیاورد که حتما قبل از خواب باید خوراکی مضر بخورد، این موضوع می‌تواند یک چالش جدی برای شما باشد. شما باید او را مجاب کنید که از جایگزین‌های مفیدتری که در بالا ذکر کردیم، خوراکی خود را انتخاب کند. گاهی انجام این کار آسان نیست و احتمالا کودک شما برای نخوردن خوراکی مضر مقاومت از خود نشان دهد. در این شرایط می‌توانید به همراه بازی و از دسترس خارج کردن خوراکی‌ها مضر این چالش را حل کنید.
در این مطلب درباره تغذیه مناسب برای خواب کودک صحبت کردیم و با خوراکی‌هایی که بهتر است فرزند شما قبل از خواب نخورد نیز آشنا شدیم. همچنین نکات طلایی برای افزایش کیفیت خواب کودکان را گفتیم. در پایان بهتر است یادآوری کنیم که اگر مراقب خواب کودک خود نباشید، با مشکلات جدی در مسیر رشد او مواجه می‌شوید. بنابراین این موضوع را در اولویت قرار دهید و با رعایت نکاتی که ذکر شد، اختلال خواب او را کنترل کنید
. سایت الوبانوان با ارائه کامل خدمات در تلاش است هرآنچه را نیاز دارید در لحظه فراهم کند؛ اگر خواب کودک شما با هیچ کدوم از راهنمایی‌ها این مقاله اصلاح نشد توصیه می‌شود با روانشناس‌ها با تجربه مشورت کرده و هرچه زودتر این مسئله برطرف شود.

مقالات مرتبط