وبلاگ الو بانوان

AHA و ‌BHA چیست چه تفاوت‌هایی دارند؟

AHA و ‌BHA چیست چه تفاوت‌هایی دارند؟
حتما شما هم در هنگام خواندن ترکیبات یک محصول پوستی به دو عبارت AHA و BHA برخورد کرده‌اید. در واقع، این دو عبارت مخفف دو نوع هیدروکسی اسید به نام‌‌های (آلفا هیدروکسی اسید) و (بتا هیدروکسی اسید) هستند که به افزایش فرآیند لایه‌برداری طبیعی پوست کمک می‌کنند. این اسیدها در بسیاری از محصولات پوستی از جمله تونرها، شوینده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها وجود دارند و می‌توانند به رفع مشکلات پوستی شما کمک کنند. با انتخاب یک محصول پوستی مناسب که دارای ترکیبات مورد نیاز پوست شما است، می‌توانید سلول‌های مرده‌ی پوستتان را از بین ببرید و شادابی چهره‌ی خود را دوباره بازگردانید. گفتنی است که، هیچ یک از هیدروکسی اسید‌ها کاربرد بهتر و برتری از یکدیگر ندارند و در واقع، هر کدام به یک روش ویژه، می‌توانند به لایه‌برداری عمیق پوست کمک کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، استفاده از اسیدهای لایه‌بردار به قرن‌ها قبل و دوران مصر باستان بازمی‌گردد. زمانی که کلئوپاترا، قدرتمندترین ملکه‌ی مصر برای داشتن پوستی شفاف و صاف در شیر ترش حمام می‌کرد.
آلفا هیدروکسی اسیدها
(AHA) که نام آن‌ها را در میان ترکیبات بسیاری از محصولات پوستی می‌بینم به صورت طبیعی در مواد غذایی وجود دارند. برای مثال،‌ نیشکر حاوی گلیکولیک اسید و شیر حاوی لاکتیک اسید است؛ از طرفی تمام میوه‌ها حاوی سیتریک اسید هستند. امروزه از این اسیدها در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
آلفا هیدروکسی اسیدها
(AHA) به پنج دسته‌ی گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید، سیتریک اسید، مالیک اسید و‌ تارتاریک اسید تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید از انواع مختلف AHA ها برای درمان آکنه، لکه‌های پوستی، هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) و ترشح بیش از حد چربی در پوست استفاده کنید. آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) به تنظیم pH  پوست هم کمک می‌کنند.
بتا هیدروکسی اسیدها که به اختصار با نام BHA شناخته می‌شوند، دسته دیگری از اسیدهای لایه‌بردار هستند که می‌توانند به رفع بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه، پسوریازیس و درماتیت سبوره‌ای (Seborrhoeic Dermatitis) کمک کنند. درست مانند آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) هم به صورت طبیعی در گیاهان وجود دارند؛ اما اغلب در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند.
بتا هیدروکسی اسیدها
(BHA) به چهار دسته به نام‌های تراپیک اسید، ترتوکانیک اسید، بتا هیدروکسی ‌بوتیریک اسید و سالیسیلیک اسید تقسیم می‌شوند. پرکاربردترین نوع BHA در محصولات مراقب پوستی، سالیسیلیک اسید است؛ چرا که ایمنی استفاده از آن در این دسته از محصولات توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است.
به طور کلی هیدروکسی اسیدها شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند و هر دو به عنوان لایه‌بردار مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما تفاوت‌های کلیدی آن‌ها با یکدیگر باعث شده از هر کدام برای از بین بردن مشکلات پوستی مختلف استفاده شود. در واقع، آلفا هیدروکسی اسیدها
(AHA) به عنوان ترکیبات «محلول در آب» شناخته می‌شوند. این یعنی بیشتر روی سطح پوست تاثیر می‌گذارند و به رفع خطوط ریز، چین‌وچروک‌ها و آسیب‌های ناشی از تابش مستقیم نور خورشید کمک می‌کنند. اما بتا هیدروکسی اسیدها (BHA)‌ ترکیبات محلول در روغن هستند و در عمق پوست نفوذ کمک می‌کنند. به همین دلیل است که برای باز کردن منافذ مسدود شده‌ی پوست و درمان بافت ناهموار آن، از سالیسیلیک اسید استفاده می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که، بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) به دلیل داشتن وزن مولکولی کمتر، نسبت به آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) عملکرد ملایم‌تری دارند. این یعنی استفاده از بعضی از AHA ها، برای همه‌ی انواع پوست‌ مناسب نیست و می‌تواند باعث تحریک یک سری از آن‌ها شود. هرگز فراموش نکنید که برای اضافه کردن هیدروکسی اسیدها به روتین پوستی خود،‌ طبق دستورالعمل‌های روی برچسب محصول یا توصیه‌های متخصص پوستتان عمل کنید.
برای آنکه پوست شفاف و زیبایی داشته باشید می‌توانید از سایت الوبانوان کلیه محصولات آرایشی بهداشتی را از فروشگاه‌های معتبر سراسر کشور به سبد خریدتان اضافه کنید؛ همچنین می‌توانید با پزشک متخصص صحبت کرده و هرآنچه را که برای پوستتان لازم است را تهیه کنید.

مقالات مرتبط