وبلاگ الو بانوان

چه میزان از SPF مناسب است؟

چه میزان از SPF مناسب است؟
SPF یا فاکتور محافظت در برابر نور خورشید، معیاری است که نشان می‌دهد یک کرم ضد آفتاب چقدر از پوست در برابر اشعه‌های UVB محافظت می‌کند، اشعه‌ای که باعث آفتاب سوختگی، آسیب به پوست و حتی منجر به سرطان پوست می‌شود.
بسیاری از مصرف کنندگان ضد آفتاب بر این باورند که اگر به طور معمول در یک ساعت دچار آفتاب سوختگی شوند، یک کرم ضد آفتاب با SPF 15 به آنها اجازه می دهد تا 15 ساعت (یعنی 15 برابر بیشتر) بدون آفتاب سوختگی در آفتاب بمانند. این تصور درست نیست زیرا SPF مستقیماً با زمان قرار گرفتن در معرض خورشید ارتباط ندارد، بلکه با مقدار (measure) نور خورشید ارتباط دارد. اگرچه مقدار انرژی خورشیدی با زمان قرار گرفتن در معرض خورشید مرتبط است، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر میزان انرژی خورشیدی تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، شدت انرژی خورشیدی بر مقدار آن تأثیر می گذارد. قرار گرفتن زیر نور خورشید به مدت یک ساعت 9:00 صبح، ممکن است به همان مقدار انرژی خورشیدی منجر شود که 15 دقیقه اما 13:00 ظهر در معرض خورشید قرار می‌گیرید.
علاوه بر شدت خورشید، عوامل دیگری هم بر میزان انرژی خورشیدی که مصرف کننده SPF در معرض آن قرار می‌گیرد، موثر است:
 .1
نوع پوست
 .2
مقدار ضد آفتاب استفاده شده
 .3
فرکانس استفاده مجدد
تفاوت بین مقادیر مختلف SPF
تصور اشتباه دیگر که عموما باعث گمراهی می‌شود این است که SPF کرم ضد آفتاب هرچقدر بیشتر باشد، محافظت آن از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید بیشتر است. بهترین SPF ضد آفتاب بالاترین عدد اس پی اف نیست! کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالا، مانند SPF 75 یا SPF 100 ، محافظت قابل‌توجهی بیشتر از SPF 30 ارائه نمی‌دهند. علاوه بر این، برای داشتن حفاظت طیف گسترده، حفاظت UVA باید حداقل 1/3 حفاظت UVB  باشد. کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا معمولاً محافظت بسیار بیشتری نسبت به UVA در برابر اشعه ماوراء بنفش  UVB ارائه می‌کنند، بنابراین حس کاذب محافظت کامل را ارائه می‌دهند.
در مجموع اگر پوستی سالم دارید ضد آفتاب SPF30 بهترین گزینه برای شماست؛ اما اگر دچار بیماری‌های پوستی شدید مثل سرطان هستید، حتی یک درصد محاظفت بیشتر هم برای شما حیاتی است. پس بهتر است سراغ خرید ضد آفتاب‌هایی با SPF 50 یا 70 بروید.
برای خرید ضدآفتاب با
SPF مناسب بهتر است از متخصص پوست کمک گرفته شود و با معاینه پوست‌های شما بهترین‌ها را در اختیارتان قرار بدهد؛ همچنین اگر شناخت کافی از نوع پوستتان دارید از فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی معتبر خرید را انجام دهید.
سایت
الوبانوان با ارائه کلیه خدمات به شما کمک کرده تا اگر به پزشک متخصص نیاز دارید تنها با عضویت در سایت الوبانوان لیست تمامی متخصص‌های پوست برایتان نمایش داده می‌شود؛ اگر محصولات آرایشی بهداشتی نیاز دارید محصول را یافته ثبت کرده و در اختیارتان قرار داده می‌شود. سایت الوبانوان به عنوان بزرگترین سامانه خدمات بانوان هرآنچه را که بانوان در لحظه به آن نیاز دارند را در اختیارتان قرار داده تا به‌آسانی به تمامی خدمات بدون دغدغه دسترسی داشته باشید.

مقالات مرتبط